torsdag 17 juni 2010

Drupatee Ramgoonai: (Roll up de Tassa) Mr. Bissessar



Musikvideo med Drupatee Ramgoonai inspelad 1993 i New York: Meh Nanny. Den som översätter sångtiteln till "min barnsköterska" är helt ovetande om traditionen med dubbelbottnade sångtexter när det gäller calypso och soca. Eftersom det här är en barntillåten blogg så avstår jag från att fördjupa mig i detta enskilda fall. Men en sak är säkert; det är inte sin barnsköterska Drupatee sjunger om.

I dag, eller rättare sagt; igår hade jag en riktigt angenäm slödag. Tillbringade en stor del av dagen framför datorn med att se på musikvideos med calypso/soca på den helt underbara sajten Culture share Rena paradiset för oss lite nostalgiskt lagda som tycker att det var bättre förr - åtminstone när det gäller calypso/soca. Att några videos jag såg var inspelade när jag själv befann mig på plats höjde naturligtvis nostalgifaktorn åtskilliga grader.

Att välja ut en video av alla de pärlor jag såg är en omöjlig uppgift som jag ändock måste ta mig an. Det är frestande att välja en sång med ett politiskt och socialt budskap från någon av mina favoriter, men jag är inte riktigt på det humöret just nu, så det blir något helt annat. Nämligen, en gammal god årgång av chutney soca med Drupatee Ramgoonai.

Drupatee var den första kvinnan av indisk härkomst som sjöng chutney soca på Trinidad. I grunden är hon skolad i klassisk indisk musik och fick utstå en hel del kritik när hon i slutet av 80-talet började uppträda med sin indiskt inspirerade soca. Hennes första skiva, som kom 1987, gjorde inget större väsen av sig. Men året därefter slog hon igenom riktigt ordentligt med (Roll up de Tassa) Mr. Bissessar. Sedan dess har hon kommit med nya skivor varje år.



Drupatee Ramgoonai: (Roll up de Tassa) Mr. Bissessar

Se även Black Stalin: Tribute to Sundar Popo och Rikki Jai: Sumintra

Inga kommentarer: