söndag 27 juni 2010

Golden Sounds: Waka Waka



Musikvideo med Golden Sounds: Waka Waka. Sången kallas också Zangaléwa, Zamina Mina, Tsa mina mina eller bara Tsamina.

Jag erkänner; det var endast för ett par timmar sedan jag första gången hörde Waka Waka med Shakira. Snacka om att ha noll koll. När jag sökte på "waka waka shakira" på Tuben fick jag över 7000 träffar. Den första videoträffen hade haft över 43 miljoner besök.

När jag började söka upp lite fakta om sången blev jag helt förkrossad. Inte nog med att jag missat en sång som hundratals miljoner människor världen över redan hört, det var dessutom ursprunligen en afrikansk jättehit från 1986 med gruppen Golden Sounds från Kamerun. En sådan kunskapslucka är plågsam att upptäcka för en gammal musikjournalist som hade afrikansk populärmusik som specialitet.

Det finns en rad covers på denna makossa med artister från olika länder. Den förekommer i Disney-filmen Lejonkungen som jag sett några gånger tillsammans med min dotter. Till Shakiras födelseland Colombia kom den med västafrikanska DJ:s och blev mycket populär.

Flera av medlemmarna i Golden Sounds var militärer och deras framträdanden innehöll en hel del humoristiska inslag. Sången är ännu i dag populär i stora delar av Afrika och används av militärer, poliser, scouter och idrottssupportrar i olika sammanhang.

På språket fang, som talas i Kamerun, Gabon och Ekvatorialguinea, betyder waka waka "gör det". Waka finns även i språket swahili och har bland annat betydelsen "stå i lågor", "passionerad".

Läs Shakira remixes African hit for World Cup New York Times.

Inga kommentarer: