söndag 20 juni 2010

Fotbolls-VM 2010: Ghana - Australien 1-1



Sammandrag av matchen Ghana - Australien.

Jag bestämde mig för att se gårdagens VM-match mellan Ghana och Australien i lugn och ro, det vill säga, inte tillsammans med några andra supporters för Ghana. Jag var inte på humör för det. I god tid före matchen bänkade jag mig i det avskilda tv-rummet på O'Connors och beställde in mat och öl. Fyra personer som nyligen sett matchen Holland - Japan dröjde sig kvar en stund, men gick en kvart innan "min" match började. När domaren blåste igång matchen var jag fortfarande helt ensam i rummet. Det kändes märkligt och jag funderade på om jag ändå skulle dra iväg till stället där Ghanas supportrar skulle samlas. Men jag satt kvar.

Några minuter in på matchen kommer ett tiotal personer instormande. Helt klart höll de på Australien. När deras lag gjorde mål på en frispark efter elva minuter avslöjade jag mina lagsympatier genom att vråla "Neeej!" Jag kan inte påstå att det uppstod någon direkt hotbild mot mig, men visst fick jag en och annan utforskande blick. Jag bestämde mig för att byta läktarplats i halvlekspausen.

När andra halvlek började satt jag alltså på en annan restaurang. Eftersom de ännu inte gett mig något stammiskort (loyalty card), som berättigar till rabatt och en del andra förmåner, blir de varken länkade eller omnämnda med namn i detta inlägg. Något de förmodligen är tacksamma för.

Bytet av restaurang var ett klart nerköp. På tre av deras stora bildskärmar visades matchen. På en liten 20-tummare i hörnet bakom bardisken visades bröllopet - ni vet vilket. Så långt allt väl. Men tydligen hade tjejen som jobbade i baren bestämt sig för att inte missa något av det rojalistiska tramset. Ljudet från 20-tummaren överröstade fotbollskommentatorerna. Barflickan stod som hypnotiserad framför TV:n och glömde helt bort att det fanns gäster som ville bli serverade.

Ett gäng ex-juggar tittade ointresserat på fotbollen och vaknade till liv först när de insåg att jag höll på Ghana. Då kom det en massa kommentarer om hur dåligt laget var och att det inget hade att göra i VM. När Ghana kvitterade till 1-1 påpekade jag stillsamt att just nu leder Ghana gruppen med ett poäng före Tyskland. De låtsades inte höra min kommentar.

Efter matchen återvände jag till O'Connors och drack en Guinness.

Inga kommentarer: