söndag 11 oktober 2009

Ett steg i sänder

Jag satt nyss och tittade på tv-programmet Här har du ditt liv på nätet. Huvudgäst var skådespelaren Sven Wollter, som jag tycker oerhört mycket om. I programmet medverkade skådespelerskan Maria Lundqvist med en hälsning till Wollter som hon avslutade genom att läsa en vers ur Kent Anderssons underbara dikt Steget.

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

3 kommentarer:

Svarten sa...

Outgrundliga äro internets vägar!

Jag kollade alldeles nyss på bloggens besöksstatistik och - till min stora förvåning - visade det sig att hälften av de senaste 100 besökarna hade hittat hit genom att googla på "ett steg i sänder", oftast med tillägget "kent andersson".

Det var tydligen fler än jag som sett programmet och blivit berörd av dikten.

Innapingpong sa...

Hihi - jag googlade för jag ville ha med den i min blogg o då kom jag hit!
Ja visst e han underbar, Wollter!!!

Anonym sa...

Tack för dikten, har tänkt på den hela veckan. Både programmet och Sven W var fantastiska. Liksom Kent A!
Tack!

//Eva