tisdag 6 oktober 2009

Svartens vardagsmat 3


Beroende på mina arbetstider blir dygnsrytmen lite märklig ibland. Jag vet inte om det var lunch, middag eller ett sent kvällsmål jag nyss åt. Men gott var det.

Den här rätten är en av mina favoriter när det gäller snabbmat, den tar ungefär en kvart att laga. Vanligtvis använder jag strimlad rökt skinka som steks lite lätt tillsammans med finhackad vitlök, men i dag ersatte jag den med kräftstjärtar. Det fungerade bra, men jag föredrar trots allt rökt skinka.

Recept

Bandspaghetti
2 dl créme fraiche
140 gram Kvibille ädelost
Djupfrysta små fina ärtor
2 vitlöksklyftor
Kräftstjärtar i lake
Salvia

Koka bandspaghettin i cirka 10 minuter. Töm créme fraiche i en kastrull och smula i ädelosten. Värm på svag värme och rör om så att såsen blir jämn och krämig. Smaksätt med salvia. De två sista minuterna lägger ni i ärtorna och kräftstjärtarna. Lägg upp spagehttin på en djuptallrik och häll över såsen.

6 kommentarer:

mammamarie sa...

140 (freaking) gram!!!! Hur orkar du? Jag älskar ädelost, men den har en benägenhet att ta över alla andra smaker när den hamnar i maten...

Är dock glad se dig ta dig lite tid framför plattorna, någon gång i allafall =)

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Yammie! Det såg riktigt gott ut!

Svarten sa...

MammaMarie

Jo, du har faktiskt rätt. Ädelosten tog död på smaken av kräftstjärtarna. Det funkar bättre med vitlöksstekt rökt skinka som är motståndskraftigare i smaken.

Unknown sa...

Prova Västerbottenost istället för ädel med kräftorna...

Svarten sa...

Tack för tipset, Bouhamza! Det är noterat och nedtecknat.

mammamarie sa...

Bra tips från Bouhamza, ALLT från Västerbotten är utsökt...