tisdag 24 januari 2012

Cherins laxlasagne


I helgen twittrade Cherin Awad ett recept på laxlasagne. Jag tyckte det lätt gott och bestämnde mig för att testa. Så här såg twitter-versionen ut:

Stek 2 klyftor vitlök i lite olja. I med spenat (fryst,hackad), buljongtärning och havregrädde (oatlys imat) / rör om tills jämntjock vätska. tänk på att det ska vara mycket så att lasagnen inte blir torr. Ha i tärnade / laxbitar. gärna kräftstjärtar och räkor också men inte måste. rör om. låt puttra liten stund. smaka av med / salt och de kryddor du gillar. (jag tycker inte behövs mer än vitlök och salt). varva sedan plattor med sås / ost om du vill på annars skippa det

Eftersom det inte angavs några mängder, tider och temperatur på ugnen körde jag lite på en höft och tjuvtittade på receptet för nötfärslasagne. Jag blev riktigt nöjd med resultatet som jag nyss avnjutit till lunch. Jag använde 2 dl vanlig grädde till 450 gram spenat, samt 250 gram tärnad laxfilé och 170 gram kräftstjärtar. Naturligtvis hällde jag också i ostsås. Den smörsmorda formen fick stå längst ned i ugnen på 225 grader i 30 minuter.

1 kommentar:

Umm Khattab sa...

Maa sha Allah. Låter himla gott, denna recept kommer jag att testa snart. Tack!