söndag 29 januari 2012

Världens största koran



Kalligrafen Mohammad Sabir Khedri presenterade nyligen världens största koran i Kabul, Afghanistan. Boken är 2,30 x 1,55 meter, väger över 450 kilo och kostade en halv miljon dollar att sätta ihop. De 218 sidorna är gjorda av tyg och papper och har komplexa guldmönster. Den är bunden i hud från 21 getter. Att det verkligen är världens största koran är jag dock tveksam till. Se blogginlägget Tre stora exemplar av koranen Men förmodligen är det den största koranen i bokform.

Källa: Illume magazine

Se även Världens minsta koran, Världens dyraste koran, Världens äldsta koran, Kinas äldsta handskrivna koran, Kinas äldsta handskrivna koran, del 2 och Den äldsta koranen på kinesiska

3 kommentarer:

F sa...

Masha'Allah så lärorikt och upplyssande. Selam/F

Miss A sa...

Mashallah den är fin !!! Jag ser att du har en ny design på bloggen snyggt .. Basic Black .lol .. Föresten vad betyder *Humata Hukhta Huvareshta* som det står längst upp på din blogg ????

Svarten sa...

Miss A

Humata, Hukhta, Huvareshta betyder Goda tankar, goda ord, goda handlingar och är Zoroastrismens grundprincip. En religion jag inte bekänner mig till, men jag gillar denna grundläggande strävan i livet. Åtminstone kan man ha som målsättning att göra mer gott än ont.