onsdag 4 april 2012

Avpixlat och yttrandefriheten

Det är i stort sett omöjligt att få komma till tals på den islamofobiska och rasistiska bloggen Avpixlat. I kommentarsfältet spyr folk dygnet runt galla över politiker, invandrare, muslimer, romer och andra de av någon anledning djupt ogillar - eller hatar är kanske ett mer adekvat ord. Jag har varit naiv nog att tro att det är möjligt att få några ord med i "debatten" och har därför vid ett par tillfällen tidigare skrivit korta kommentarer. De har inte dröjt länge innan de raderats.

I dag behandlade Avpixlat riksdagsledamöternas statliga inkomstgaranti, det bidrag före detta riksdagsledamöter är berättigade till innan de får ett nytt arbete. Med tanke på att flera ledande sverigedemokrater, bland andra partiordföranden Jimmie Åkesson, offentligt uttalat sitt gillande av bloggen, samtidigt som han är en av Sveriges bäst betalda politiker, så kunde jag inte låta bli att ifrågasätta hans och andra SD-riksdagsledamöters girighet. Jag skrev:

Vi får se vad före detta riksdagsledamöter för SD gör med våra skattepengar när de åker ur riksdagen efter nästa val. De har ju redan visat att de inte anser sig kunna leva enbart på en väl tilltagen riksdagslön, utan även roffat åt sig lönebidrag ur partikassan.

Naturligtvis försvann min kommentar efter en kort stund. Jag blev inte särskilt förvånad. Den yttrandefrihet de lovprisar och använder för att dag efter dag hetsa mot bland annat muslimer och invandrare ger de fullkomligt fan i när personer med andra åsikter än deras försöker komma till tals på deras forum.

Bilaga: Kalla Sverigedemokrater vid deras rätta namn: De är fascister Aftonbladet

2 kommentarer:

MammaMarie sa...

Jag förstår inte vad dom är rädda för? Är det så att de är rädda för att någon av de riskerar att förlora de redan "frälsta" om de läser en kommentar som du skrev? Att de tror att deras angängare ska avprogrammeras om de hör avvikande åsikter.

Man kan ju tro det i alla fall, och det innebär också att de själva VET hur svaga deras övertygelse är inför en närmare granskning.

De wahabitiska bloggarna är exakt likadana; inte en enda kommentar släpps fram, inte ens om man skriver det vänligaste lilla argument. När de ser min länk inser de att jag är shiamuslim, och Gud förbjude om någon av deras anhängare skulle ledas in till mig....! Tydligen är jag jättefarlig... de få gånger en av mina kommentarer legat kvar ett tag så börjar kommenterarna (de programmerade anhängarna) att fråga bloggägaren varför min kommentar tillåts vara kvar _ någon kan ju gå in på min bloggsida och läsa!

Det visar också att SD och Wahaberna är exakt av samma psykopatiska karaktär. Man skulle kunna säga att de borde slå ihop sig; för båda två arbetar mot islam på ett eller annat sätt, bara i olika former. De vill bara ha ja-sägare och accepterar inte oliktänkare.
Att prata med likasinnade är ju trevligt och gemytligt, men att diskutera med oliktänkande är något som faktiskt är roligt - och jag tycker man lär sig mer!

Det är roligt att se att du fortfarande orkar ge dig på att kommentera på såna ställen - jag har helt gett upp, tyvärr...

Svarten sa...

MM

Jepp. Wahhabiter och islamofober passar varandra som hand i handske. Islamofoberna behöver wahhabiterna som avskräckande exempel, som "islams rätta ansikte", och wahhabiterna behöver islamofobernas bekräftelse på att de representerar "den enda, sanna vägen". Typ.

Intoleransen och fanatismen finns också i båda lägren, liksom föraktet för demokratin.

Och visst är det lärorikt att "diskutera med oliktänkande".

En klok fiende är bättre än en okunnig vän

Abu Hamid al-Ghazali (1058-1111)