onsdag 4 april 2012

Mitt liv med Need for speed: Hot pursuit



Gameplay: Need for speed: Hot pursuit 2 (2002)

När jag 2002 köpte ny dator genom jobbet fick jag spelet Need for speed: Hot pursuit 2 med på köpet. Datorn var en riktig värsting, som med alla tillbehör och program skulle ha kostat omkring 30000 kronor utan rabatter om jag köpt den i en butik. Jag betalade endast halva priset för den och beloppet drogs av varje månad på min lön.

I början spelade jag en hel del spel, men upptäckte ganska snart att det inte var min grej att sitta i flera timmar vid datorn för att WASD:a mig från punkt A till Z. Jag ville använda spelandet som ett kort avbrott när jag arbetade vid datorn, en 5-10 minuters paus med lite avkoppling. Testade fotbollsspel och lite annat, men fastnade slutligen för bilspel. Några minuter i rollen som fartdåre passade mig perfekt och NFS HP2 var mitt absoluta favoritspel. Så fortsatte det i nästan tio år med samma spel.

Den 2 september 2011 drog min en gång värsting till dator sin sista suck Under den sista tiden fungerade den enbart som skrivmaskin, samt som avsändare och mottagare av e-post. Jag kunde inte ens se en YouTube-video på lägsta kvalité. Den 23 oktober 2011 fick jag min nuvarande dator Dessutom hade fastigheten där jag bor blivit uppkopplad via fetlina och hej-å-hå vad allt plötsligt gick snabbt. Mitt gamla kära bilspel kunde jag emellertid inte spela, CD-Rom skivan hade blivit kvar i den gamla kasserade datorn. Snyft.



Gameplay: Need for speed: Hot pursuit (2010)

För en vecka sedan kom jag mig äntligen för att köpa ett nytt bilspel. Det blev naturligtvis Need for speed: Hot pursuit från 2010. Endast 99 kronor från en nätbutik - det lönar sig att ligga ett par år efter vid inköp av dataspel. Nu sitter jag här igen vid datorn och leker fartdåre med hjälp av tangentbordet. Det är fortfarande lite knepigt med omställningen till det nya spelet, pil-upp-tangenten som tidigare var gas/framåt-tangent är nu billyse av och på. När jag kör ett nattrace och tänker ge järnet släcker jag istället lyset och kraschar. Men annars är det mesta som förut, även om banorna är nya och grafiken oerhört mycket bättre och snyggare.

Jag ser fram emot ytterligare tio år med Need for speed: Hot pursuit. Brum-brum...

Inga kommentarer: