tisdag 3 april 2012

God och busenkel dessert

För en tid sedan läste jag i lokaltidningens matbilaga att konserverade päronhalvor med After Eight var en mycket populär dessert på 70-talet. Jag hade aldrig hört talas om det och frågade ett par arbetskollegor som var unga på 70-talet om det stämde. Visst var det så, sa det båda glatt. En betydligt yngre tjej hade också blivit bjuden på det av sina föräldrar som också var unga på 70-talet. Av deras berättelser att döma handlade det inte bara om att äta det som dessert, utan som snabbtillagat godis.

Jag bestämde mig för att testa, vilket skedde alldeles nyss. Ställde in två päronhalvor i en form i ugnen under fem minuter på 225 grader. Lade sedan på en After Eigth på vardera päronhalva och lät de stå ytterligare tre minuter. Chokladen och mintmassan mjuknade och rann ner över päronet. Åt det med en klick vaniljglass. Hur det smakade? Jorå, helt OK. Fullt acceptabelt som en snabbdessert tillsammans med kompisarna.

Lite googlade bilder som inspiration och ett recept, om det nu skulle behövas.

2 kommentarer:

Elin sa...

Jasså, du hade missat päron med after eight! Det serverade i mitt hem som dessert långt in på 90-talet, ibland med varianten att man hade vanlig choklad utan mint. Det är som du säger inget raffinerat i dessertväg men visst är det gott!

Svarten sa...

Elin

Gott är det. Man kan variera med olika smaker på glassen eller grädde, krossade nötter och lite av varje. Den är så enkel att den inbjuder till lite kreativa idéer.