torsdag 16 oktober 2008

LIX - Läsbarhetsindex

Med hjälp av LIX kan man få en uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (med fler än 6 bokstäver) uttryckt i procent. Det finns flera olika läsbarhetsindex, men i Sverige är LIX det mest använda. Tolkningen av resultatet delas in i följande fem grupper:

  • Under 30 Mycket lättläst, barnböcker
  • 30 - 40 Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
  • 40 - 50 Medelsvår, normal tidningstext
  • 50 - 60 Svår, normalt värde för officiella texter
  • Över 60 Mycket svår, byråkratsvenska
Jag analyserade texten på min blogg med LIX, klistrade in URL-adressen och markerade rutan "Analysera bara löpande text". Resultatet blev 31. För att få något att relatera till gjorde jag på samma sätt med Aftonbladet.se och fick exakt samma resultat. Hurvida man kan dra några långtgående slutsatser av det är jag
inte helt på det klara med. Om det varit en analys av texternas trovärdighet med någon form av lögndetektor förmodar jag att resultatet inte slutat på samma nivåer för AB och bloggen.

Läsbarhetsindex för texten i just den här bloggposten är 41.

Inga kommentarer: