söndag 26 oktober 2008

Muslimer för fred och enighet




Igår öppnades Europas största muslimska mångkulturella mässa i London, The Global Peace and Unity Event 2008 Under två dagar kommer tiotusentals besökare att kunna möta utställare, artister och prominenta talare från olika delar av världen.

En sådan stor mässa måste få en hel del publicitet, tänkte jag, och gick in på Google News för att leta efter aktuell information. Jag sökte på "Global Peace and Unity" och fick till min stora förvåning bara sju(7) träffar. Fem av träffarna var på tidningar i Förenade Arabemriraten, Turkiet och Qatar. De två övriga var The Asian News och Mathaba.Net i Storbritannien. Det var allt. Jag trodde jag skrivit fel och bytte ut ordet and mot tecknet &. Då fick jag en(1) träff.

För några dagar sedan skrev jag om att ett dataspel från Sony blivit lite försenat. Sony uppgav att det ville redigera bort två korta citat från koranen som fanns med i en av spelets sånger. Företaget trodde att muslimer kunde bli upprörda över att citaten förekom i sådana sammanhang.

Jag nyhetsgooglade även på sony koran och fick över 700 träffar. Den nyheten fick också stor uppmärksamhet i svenskt media. Att googla på "Global Peace and Unity" på svenska sidor ger inte en enda relevant träff om man vill läsa om den pågående mässan.

Jag minns även när jag på Google News bevakade alla turer runt Geert Wilders anti-koranfilm. Då fick jag under flera månader innan filmen visats tusentals med träffar på sökorden geert wilders koran. Det tyckte media var oerhört intressant. Men muslimer för fred och enighet - nej, tack!

Inga kommentarer: