torsdag 9 oktober 2008

Om fyrar på min pytt i panna-blogg

För många år sedan läste jag en artikel som handlade om hur man höll intellektet och den kreativa ådran i trim. I slutet av artikeln kom det en handfull med goda råd. Förmodligen ansåg jag att de var ganska fåniga eftersom jag bara minns ett av dem som jag tyckte lät spännade och började tillämpa. Man skulle en gång i månaden köpa en specialtidskrift och läsa om ett ämne man var helt okunnig om och ointresserad av.

Det var strax före pingst och tidningsbutikens ena skyltfönster var fyllt med tidskrifter om bröllop. Jag köpte en av dem. Det passade mig alldeles utmärkt, eftersom jag själv gifte mig i stadshuset med två tjänstemän som vittnen och inte visste ett smack om bröllopsarrangemang. Men nu vet jag en del.

Numera har internet fått ersätta tidskrifterna när det gäller att leta upp nya intresseområden. Jag bestämmer mig helt enkelt för att läsa om något som jag inte vet ett dyft om. En arbetskompis visade mig nyligen en kort video med fyrar som jag blev fascinerad av. Den var både vacker och dramatisk. Jag bestämnde mig för att börja läsa om fyrar och började på Svenska fyrsällskapets hemsida

Nu kanske ni förstår varför min blogg ser ut som den gör; en riktig pytt i panna-blogg som kastar sig från det ena ämnet till det andra. Men prova gärna själva metoden, det är riktigt spännande och kul att upptäcka helt nya saker. Eftersom jag inte tänkt skriva något om fyrar, åtminstone inte i natt, kan ni gärna börja med fyrsällskapets hemsida, där finns mycket läsvärt att ta del av. För att få ett hum om vart ni ligger kunskapsmässigt kan det kanske vara lämpligt att börja med en fyrfrågesport



Om fyrarna i videon:

Ar-Men är sedan 1990 helt automatiserad. Det sägs att fyren kunde vara en helvetisk plats när det gällde att med båt byta fyrväktare och frakta ut förnödenheter, något jag inte tvivlar på efter att sett videon. När fregatten Sané förlist 24 september 1859 beslöt man att bygga fyren och arbetet påbörjades 1867.

Jag hittade inte någon bra information (på engelska) om Tevennec, men under mitt sökande hamnade jag på Marinas.com som har bilder på fyrar i 24 länder, bland annat Sverige.

Wikipedia har en bra artikel om La Vieille Fyren byggdes 1882-1887 på klippan La Gorlebella som betyder "den yttersta klippan". Två personer var stationerade på fyren tills den, som den näst sista av franska fyrar, automatiserades i november 1995.

De fyrar som har byggts i hamnstaden Penmarc´h har alla stått på fastlandet. Det första försöket att bygga en fyr påbörjades redan 1765, men blev aldrig färdigt. Den andra fyren var ursprungligen ett enkelt utsiktstorn som 1831 blev en regelrätt fyr. Arbetet med nästa fyr började 1831 och var klart i november 1835.

Den sista fyren i Penmarc´h började efter flera års förseningar att byggas 1893 och togs i bruk 1897. I dag används den som utställningslokal och är öppen för allmänheten från maj till oktober. Eftersom det är svårt att upptäcka fyrarna på videon lägger jag in en bild. Klicka på bilden för större format.


Så där. Det blev i alla fall några rader om fyrar, trots att jag inte tänkt skriva något alls om det i natt.

Inga kommentarer: