torsdag 19 februari 2009

Vad är en wasabinöt? (2)

Igår eftermiddag besökte jag en av mina favoritrestauranger för sushi. Jag passade på att testa min teori om wasabinötter på deras kock. "Det tror jag inte", sade han och hämtade en wasabinöt. Han klämde sönder den och smakade på den lilla nöten som låg inuti.

- Det är en vanlig jordnöt, sade han.

Jag smakade också på nöten. Visst var det en jordnöt.

Min nya teori är, att det som i Sverige säljs under namnet wasabinötter aldrig har varit i närheten av en wasabirot. Det är
en jordnöt doppad i en smet smaksatt med pepparrot eller något smakämne. Men gott är det.

Bilagor: Wasabi Peanut Crunchies, Wasabi ärtor, Wasabi Cashews och Wasabi mandlar

Bild: Rotfrukten wasabi. Wikipedia om wasabi

1 kommentar:

Tommy sa...

Det fattar väll vem som helst att en "wasabinöt" inte är en faktisk "WASABInöt". Alla som har provat känner väll att det är en jordnöt. Och det är inget lurendrejeri för det är ju en självklarhet att det bara är en vanlig nöt som (precis som CHILInöt) har wasabismak!