lördag 27 juni 2009

Bekämpa rasismen

Dagens ledare i Upsala Nya Tidning Rasismen måste möta motstånd påminner om att det i morgon är tio år sedan bombattentatet mot ett journalistpar i Nacka, som ägnat sig åt att granska den svenska extremhögern.

"Under det gångna decenniet har Sverigedemokraterna, som på 1990-talet deltog i nazistiska marscher och inte iddes dölja sin rasism, putsat fasaden och fått folkligt gehör för sina idéer", skriver UNT och fortsätter:

"I dag har många av de organiserade rasisterna skrotat sin aggressiva retorik i syfte att få ett bredare genomslag. Vi kan
inte längre känna igen en högerextremist med blotta ögat. Men
det antirasistiska Sverige som för tio år sedan samlades till gemensamma aktioner känns också långt borta. Den svårsmälta sanningen är att främlingsfientliga grupper inte skulle ha fortlevt utan stöd från delar av den svenska befolkningen."

3 kommentarer:

feminix sa...

Jag värnar mitt land och mitt folk. Gör det mig till rasist? Jag vill inte att Sverige ska bli muslimskt. Är jag rasist?

Anonym sa...

Jag vill inte heller att Sverige skall översvämmas av mörkhyade personer....
Då framtäder ju min BLEKFETA personlighet ännu mer
Är jag rasist?

Unknown sa...

Feminix>>>

JA!