söndag 28 juni 2009

Ny digitalkamera på G

Efter tio år utan att jag tog ett enda foto blev jag nu under våren hopplöst förälskad i min lilla enkla digitalkamera. Vi har varit oskiljaktiga. Jag har aldrig lämnat hemmet utan att Samsung Digimax A403 legat i väskan eller fickan. Varje dag har jag tagit några bilder med Diggi, som jag kärleksfullt kallar den.

Men nu är det tyvärr dags att sjukpensionera Diggi. Ett okänt virus, eller vad det nu är, har angripit objektivet och visar sig på varje bild som en mycket störande krummilur (se bild ovan). Det blev alldeles för tidsödande att redigera bort åkomman från alla bilder.

Diggi fick ett kort men aktivt liv fyllt av glädjerika stunder.
Jag kommer aldrig att glömma hur den gav mig fotograferandets prestigelösa glädje åter. Nu väntar ett stillsamt liv för Diggi i bokhyllan tillsammans med alla mina gamla, mer eller mindre, defekta systemkameror. De kommer säkert att ha mycket att samtala om; tidens gång, tekniska framsteg och alla fina fotominnen. De har alla varit till glädje för många människor.

I natt beställde jag en ny käresta från familjen Samsung. Även denna en mycket enkel kamera vid namn S760, dock med avsevärd bättre prestanda än Diggi. Färgen är svart och den kommer naturligtvis att kallas för Svarten. Leverans beräknas till början av juli. Jag längtar redan och hoppas på ett långt och lyckligt liv tillsammans.

4 kommentarer:

HDR-fotografen sa...

Det var inget litet dammkorn. Inte lika lätt att damma av en kompaktkamera som en systemare.

nitza sa...

Redan första gången du visade på missfärgningen kände jag på mej att den skulle leda till skilsmässa, jag hoppades i djupet av mitt inre att du skulle kunna förlika dej med den lilla defekten. Jag är hur som glad att du inte helt ratar Diggi utan låter henne behålla en liten vrå i ditt hem. Hoppas att Svarten, (men det måste ju bli fru Svarten), får ett långt och lyckligt förhållande.

Svarten sa...

Nämen, Nitza, du kan ju faktiskt uttrycka dig riktigt trevligt och vänligt...till skillnad från mig som alltid försöker vara lite elak ;-)

nitza sa...

Jag fick jobba länge på det. Min plan är att du ska bli helt avvand till mitten av augusti. Då blir chocken total när vi möts igen min vän :)