torsdag 18 juni 2009

Simpsons och de muslimska terroristerna

Någon tv har jag inte haft på många år, så jag hänger inte alls med när arbetskompisar och andra börjar snacka om olika tv-serier. Men jag använder mig flitigt av möjligheten att se nyheter och dokumentärer på olika svenska och utländska kanalers webb-tv.

Jag har aldrig sett serien The Simpsons När jag nu uppmärksammar ett avsnitt så var det av en ren tillfällighet jag råkade upptäcka det. Avsnittet heter Mypods and Broomsticks och sändes första gången i USA den 30 november 2008.

I programmet har Simpsons fått en muslimsk familj som nya grannar och Homer får det mesta om bakfoten. Han kallar Allah för "Oliver" och koranen för "The Corona", dessutom tror han naturligtvis att de nya grannarna är terrorister som planerar ett attentat.

Efter att programmet sänts i amerikansk tv sände en representant för The Council on American-Islamic Relations ett brev (pdf) till den programansvarige Matt Groening:

"I applaud your effort in Sunday's episode of 'The Simpsons' to humanize American Muslims by challenging anti-Muslim sentiment
in our society.

By introducing a professional Muslim family, the 'Mypods and Boomsticks' episode highlighted the diverse make-up of Springfield and brought to light how Americans can work toward mutual respect and inclusion by getting to know their neighbors."

När programmet skulle sändas i Storbritannien i början av året gjorde tidningen Daily Star sitt bästa för att trissa upp stämningen genom att publicera artikeln Fury at Simpsons Muslim terror plot

I artikeln sägs att tv-cheferna är skräckslagna och tror att tv-serien kan bli muslimernas nästa hatobjekt. Tidningen säger sig vara säker på att fanatiska muslimer kommer att bli rasande. En talesman för The Islamic Cultural Centre och The London Central Mosque i London påstås ha sagt att han hoppas muslimerna inte bryr sig om programmet.

Här kan ni se hela avsnittet

Inga kommentarer: