fredag 12 juni 2009

Kontaktproblem 3

Klockan halv nio i dag väcktes jag av några hårda knackningar på ytterdörrens lilla glasruta. Ringklockan är tillfälligt urkopplad på grund av renoveringsarbeten på husfasaden. Sömndrucken vinglar jag iväg för att öppna. Där står en man från Telia och önskar mig "Go´morron" och ber sedan vänligt om ursäkt för att han väckt mig. "Kan du fixa telefonledningen är du mer än hjärtligt välkommen", säger jag.

Han kopplar i någon slags mätutrustning i telefonjacket och går ner
i källaren. Efter en stund kommer han upp och säger att nu ska det fungera. Vilket det inte gör. Konstigt, säger han och går ner i källaren igen. När han kommer upp berättar han att något var glappt, men att nu skulle ledningen fungera igen. Vilket den också gör. Han ler och önskar mig "Trevlig helgen(sic!)" innan han går. Jag önskar honom det samma.

Felet på ledningen låg således utanför min lägenhet, vilket förhoppningsvis innebär att Telia står för kostnaden och inte
sänder någon räkning till mig. Men helt säker känner jag mig inte.

Nä, nu måste jag gå igenom åtta dagars e-post. Det kommer att ta en timme eller så. Förbaskat skönt att ha tillgång till internet igen.