måndag 27 juli 2009

I natt jag drömde

Vaknade vid 5-tiden nu på morgonen. Vet att jag haft massor av drömmar, men oftast försvinner minnet av dem i samma ögonblick jag vaknar. I dag minns jag dock att precis innan uppvaknandet flimmrade en mängd med talesätt förbi, de var skrivna på sådana där gamla, smala telegrafremsor och kom i en snabb, oavbruten ström. När jag vaknade minns jag bara det sista:

Om en själ inte kan köpas och ägas, vad ska den då användas till?

När jag satte mig vid datorn googlade jag på meningens första del och Google undrade om jag menade; "om en själv inte kan köpas och sägas". Första träffen var en sida om yoga med rubriken "En sökares guide". Meningen som först dök upp var; "sanningen kan inte köpas eller ägas, och kan därmed inte heller säljas".

På hemsidan skriver de vidare:

Till att börja med måste vi förstå att vi inte kan skapa sanning, vi kan inte organisera sanning. Sanning är, var och kommer att vara. Vi kan inte lura sanningen. Vi måste förstå detta för att kunna ta emot den. Det är inte något vi kan uppnå genom mental aktivitet. Det är inte ett begrepp, vi kan inte förändra den.

Inga kommentarer: