torsdag 2 juli 2009

Sommarstaden Uppsala

Klicka på bilden för större format

I dag har Upsala Nya Tidning en artikel med rubriken Turisterna har hittat till stan Oftast får man höra tvärtom; att Uppsala inte är någon populär turiststad.

När tiotusentals studenter lämnar staden under sommaren går nöjesetablissemangen på sparlåga och besökande utländska turister gör ofta bara en dagstur till Uppsala i samband med besök i Kungliga Hufvudstaden. De hotell som är fullbokade av mötes- och konferensgäster under vinterhalvåret står nästan tomma under sommarmånaderna.

Själv älskar jag Uppsala under sommaren. Trots att det är rikets fjärde största stad har den fortfarande mycket av småstadskänslan kvar. Jag har hört flera besökande turister, särskilt de som nyss varit i Stockholm, uttrycka sin uppskattning över att allt är så nära i Uppsala. Många av de obligatoriska turistmålen finns inom behagligt promenadavstånd. Det krävs inga långa, dyra och tidsödande resor för att upptäcka staden.

Den explosionsartade tillväxten av uteserveringar har gjort att Uppsala också har fått något av kontinental karaktär. Kolla in en guide till Uppsalas 20 bästa uteserveringar

Sedan har vi naturligtvis det fantastiska årummet runt Fyrisån som under de senaste åren genomgått en omfattande ansiktslyftning. Det har jag skrivit så mycket om så jag nöjer mig med en länk till tidigare inlägg

Uppsala tourism och vädret de kommande dagarna

Inga kommentarer: