tisdag 7 juli 2009

Vad är det för fel med formfranska?

Ibland har jag nattarbete. Jag vet av erfarenhet att trots en sen middag kommer hungerkänslan smygande vid 2-tiden. Om jag har något ärende förbi personalköket tidigare under kvällen brukar jag ta en hastig titt i kylskåp och skafferi för att kolla in vad som finns att se fram emot. Oftast ser den närmaste framtiden riktigt dyster ut; ost, kaviar, marmelad, skorpor och bröd.

Ikväll såg jag trots allt fram emot ett par skivor rostat bröd med marmelad och ost. Jag gjorde en snabbvisitation av brödburken för att försäkra mig om att det fanns formfranska. Vad får jag se? Jo, en burk fullproppad med märkligheter som "Må gott brödet" Längtan, Danskt rågbröd, Osötat & Gott "fullkorn med extra mycket fiber och smak". Kronan på verket var osötat morotslantbröd. Men ingen formfranska. Inte ens en gammal traditionell Skogaholmslimpa.

Brödinköpsmaffian på jobbet har utvecklats till hänsynslösa fiberfascister. Om min kropp längtar efter rostad formfranska
med marmelad och ost är det min förbannade rättighet att få äta det - även på jobbet. Så det så.

3 kommentarer:

Rebecka sa...

Äh jag jobbar oxå heltid natt och jag äter lagad mat och annat, har alltid gjort i snart 10 år och jag lever fortfarande ;)

H sa...

hahaha vitt bröd äger! Du är som min syster, hon vägrar äta fiberberikade produkter, särskilt pasta. Själv tycker jag att det är hur gott som helst :S.

Hej Svarten förresten :)! Ville bara säga att jag skulle vilja att du tar bort min blogg från blogglistan. Vill inte att den ska vara så offentlig längre.

// Habiba

Svarten sa...

Bloggen tog jag bort när jag - till min stora besvikelse :-( - för ett tag sedan upptäckte att den numera var lösenordsskyddad.