lördag 18 juli 2009

Muhammed i Uppsala

Så här såg det ut i Uppsalas centrum, Stora Torget, i dag.

Svenska muslimer är värdelösa på att marknadsföra sin religion. Islamhetsarna är desto bättre på att få genomslagskraft för sina åsikter. Om man googlar på läs koranen förväntar man sig att det ska dyka upp en muslimsk sida som första träff. Men icke. Första träffen (just nu) är denna lilla blogg som drivs av en icke-muslim.

Jag säger varken Bu! eller Bä! om islam eller någon annan religion, men jag tycker det är skrämmande med allt detta hetsande mot muslimer. Svenska muslimer måste ta större plats i det offentliga samtalet och inte låta islamhetsarna hålla i dirigentpinnen. Därför tyckte jag det var riktigt trevligt att se hela Stora Torget fyllt av vänliga och pratsugna muslimer.

Organisationen som låg bakom initiativet har hemsidan Profeten

2 kommentarer:

Ida sa...

Min syster säger att man gör på så sätt i Tysklands stora städer - men som du säger, muslimer i Sverige är dåliga på att representera sig själva! Håller med dig!

Som konstnär gav jag massor olika förslag och ideer - men det blir aldrig nått! Nu, i oktober-november har jag en typ utställning om islamofobi - äntligen! :-)

Svarten sa...

Ida

"utställning om islamofobi"

Oj, vad spännande det låter!

Du måste se till att få ut en tidig pressrelease så bloggosfärens djungeltrummor får tid på sig att trumma ut information.