onsdag 31 augusti 2011

The Beatles: Nowhere man



The Beatles: Nowhere man (Text / Lyrics) ur den animerade filmen Yellow Submarine från 1968.

Visst har jag hört den här sången många gånger tidigare, men den har inte tillhört någon av mina favoriter med The Beatles och texten har jag aldrig reflekterat närmare över. När jag lyssnade på den i kväll tyckte jag raderna om mannen i landet Ingenstans, som gjorde upp planer för ingen, saknade åsikter och inte visste vart han var på väg, var både sorgliga och lite elaka.

Att denne ingenstansman dessutom bara såg det han ville se väckte tanken på att dedikera sången till någon i mitt tycke inskränkt och trångsynt person. Jag satt och funderade ett tag över vem jag skulle tillägna den. Men den där återkommande frågan i texten störde mig: "Isn't he a bit like you and me?" Jo, det kanske är så.

Efter en stunds betänketid beslöt jag mig för att dedikera sången till mig själv. Ni får naturligtvis gärna hänga med på dedikationen om ni också känner igen er själva.

Inga kommentarer: