söndag 14 augusti 2011

Min favorithamburgare



För en tid sedan försökte jag mig på att göra en potatisgratäng med köttfärs Det blev ett totalt fiasko. Anledningen var att jag ännu inte hade blivit vän med min nya ugn och alla dess olika inställningar. Men som så ofta annars i livet kom något gott ur mitt misslyckande. Min favorithamburgare var skapad. Receptet är det samma som till potatisgratängens köttfärssmet.

400 gram nötfärs
1 stor morot

2 vitlöksklyftor
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk chilipulver
1 tsk curry
1 msk tomatpuré

5 msk rapsolja

Blanda kryddorna, de pressade vitlöksklyftorna och tomatpurén i en skål med rapsoljan. Låt stå och dra en stund.

Blanda i nötfärsen och den rivna moroten i kryddblandningen. Knåda ihop smeten väl. Forma fyra hamburgare och stek i cirka 10 minuter.

1 kommentar:

nitza sa...

Och inte bjöd du över oss, hämden är ljuv i morgon (måndag) natt