söndag 21 augusti 2011

Översteprästinnor i Ghana


Okomfohemmaa Akua Oparebea

Jag vet inte hur jag hamnade där, men för några timmar sedan började jag googla efter information om Akonedi helgedomen i Larteh Kubease, Ghana. På 90-talet besökte jag Akonedi några gånger och fick vid ett par tillfällen audiens hos den högt respekterade översteprästinnan Okomfohemmaa Akua Oparebea.

I detta inlägg beskriver jag helt kort sista gången jag träffade Akua Oparebea. Det var tre dagar innan hon vid 95 års ålder lämnade jordelivet och förenades med sina förfäder. Ni kan läsa mer om henne i detta utdrag som jag gjort från den minnesskrift som publicerades i samband med hennes begravning.



Nana Akomfohene Korantema Ayeboafo

Vid ett besök i Akonedi 1994, under den veckolånga och årligen återkommande högtiden Odwira, träffade jag amerikanskan Nana Akomfohene Korantema Ayeboafo Hon hade tidigare tillbringat sju år i Akonedi för att utbilda sig till prästinna och återkom varje år i samband med högtiden. I USA hade hon bildat organisationen StarSpirit

De närmaste åren efter vårt möte hade vi en del brevkontakt. Jag och min dåvarande fru blev 1997 inbjudna till New York för att delta i cermonierna till minnet av 1-årsdagen av Akua Oparebeas begravning. Sedan avtog kontakten sakteligen för att slutligen helt upphöra. Vad som hänt med henne under de senaste drygt tio åren visste jag inte mycket om.

Jag ska inte gå in på några närmare detaljer om vad jag läst om henne de senaste timmarna, ni som är nyfikna kan läsa lite mer genom att klicka på länkarna. Men en sak måste jag bara nämna. Hon blev 2002, som förste amerikan, upphöjd till traditionell översteprästinna i Ghana och har naturligtvis sitt säte vid helgedomen i Akonedi.

Inga kommentarer: