fredag 26 augusti 2011

Islams lärda kvinnor

Jag började så ambitiöst och läste flera artiklar med anknytning till det aktuella ämnet. Det här var tänkt att bli ett väl underbyggt och intressant inlägg. Men som så ofta tidigare blev det liksom bara för mycket, jag visste inte vad jag skulle göra med allt material. Dessutom är jag trött efter nattens arbete och vill helst bara sova. Därför fattar jag mig kort och lägger ut några valda länkar för den som vill läsa mer.

Mohammad Akram Nadwi är forskare vid Oxford Centre for Islamic Studies och författare till över 25 böcker. Artikeln The lost female scholars of Islam i tidskriften Emel uppger att han snart kommer att publicera ett verk på 40 band (enligt Wikipedia är det 53 band och enligt denna källa 57) som behandlar Al Muhaddithat, kvinnliga muslimer som studerar hadither Redan 2007 publicerades en engelsk översättning (info/recensioner) på över 300 sidor som innehåller förordet till Akram Nadwis kommande verk.

När Akram Nadwi började sitt forskningsarbete trodde han att han skulle finna 20-30 kvinnor som sedan profeten Muhammeds dagar ägnat sig åt seriösa studier av hadither. Men ack så fel han hade. Antalet bara växte och växte under arbetets gång och är nu uppe i 8000(sic!).

Till The New York Times säger Akram Nadwi:

"Att utestänga muslimska kvinnor från utbildning och religiös auktoritet är besläktat med den för-islamiska seden att begrava flickor levande. Jag säger till folk: Gud har gett flickor kvaliteter och potential. Om de inte får utveckla dem, om de inte ges möjligheter att studera och lära sig, är det i princip som att bli levande begravd."

Korta utdrag ur boken



3 kommentarer:

Saladin sa...

Axxxxxx Ax, Svarten! Att du inte sprider detta på twitter. Återigen måste jag göra det. Jaja, inget behov av att tacka.

:p, seriöst - mkt bra inlägg och heltytt för mig.

Anna-Maria sa...

Masha'Allah vilken karl! Tack för inlägg, mycket lärorikt!

Svarten sa...

Anna-Maria


...och vilka kvinnor!