måndag 22 augusti 2011

Fria Proteatern: Brittiska muséet



Fria Proteatern framför Brittiska muséet från LP:n Knytkalas (1976).

De senaste timmarna har jag följt utvecklingen i Libyens huvudstad Tripoli via Al Jazeera English: Live Stream Diktatorn Kadaffis dagar vid makten går mot sitt slut. En ny dag skall gry.

Jag kommer att tänka på hur jag för många år sedan tog en guidad tur på Akropolis i Aten. Efter rundvandringen på Akropolis besökte vi det lilla muséet som då låg alldeles bredvid Parthenon, där fanns en utställning med antika föremål. Guiden avslutade visningen genom att med iskall röst säga: "Vill ni se mer av vårt antika kulturarv får ni besöka brittiska muséet i London."

Må vara att British Museum är världens största förvaringsplats för stöldgods, men ett besök där kan även ge en viktig insikt om vår världs historia, om imperiers uppgång och fall.

2 kommentarer:

Elin sa...

The English knew to steal some good shit, var min kommentar när jag kom tillbaka till vandrarhemmet efter mitt första besök på British Museum. Jag älskar historia och jag älskar den platsen men både att först stjäla en massa från hela världen och sedan dessutom benhårt vägra att lämna tillbaka saker är djupt tveksamma praktiker men förtrollad blir man. I alla fall om man gillar historia. Rosettastenen spenderade jag 25 minuter framför första gången och den förtrollar mig varje gång jag ser den.

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskar att besöka olika museum, och British Museum är ett måste på min lista, eftersom sist jag var där hann jag inte ens kolla igenom hälften av alla rum!

Jag fascinerades något enormt när jag var där, men blev även bestört över alla föremål dem roffat åt sig från jordens alla hörn. Men då måste vi ställa oss frågan om dessa föremål hade behandlats och bevarats lika väl om de fortfarande var kvar i sina ursprungliga länder. Det var ju inte alltför länge sen demonstranter totalförstörde museum och mumier i Egypten.