lördag 20 augusti 2011

UNT recenserade inställd premiär

Klicka på bilden för större format

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Ett vet jag dock; det kommer att ta lång tid innan mitt förtroende för Upsala Nya Tidning återhämtar sig.

Igår kväll, fredagen 19 augusti, skulle krönikespelet Ur nattomhöljda tider haft premiär vid Domkyrkan i Uppsala. När jag besöker UNT:s hemsida ser jag rubriken Fredagens krönikespel inställt på grund av det kraftiga regnandet.

När jag skrollar nedåt på sidan dyker plötsligt en recension av föreställningen upp, Stadens historia passerar revy Recensionen är daterad 20 augusti, men publicerades redan den 19:e. Vad är detta? Har UNT fejkat en recension?

Jag läser vidare.

I recensionen står det att krönikespelet hade urpremiär 1985 och det nämns att detta är den 26:e upplagan. Aha, det har tydligen skett ett misstag på redaktionen. Någon klantskalle har publicerat förra årets recension. Pinsamt, men inte alls så komprometterande som jag först trodde.

Fortsätter att läsa och stöter på dessa rader:

"Krönikespelet är för många ett tecken på höstens ankomst. Och visst känner man den nu.

Inte gör det mig någonting. Det har varit en svart sommar. Syrien, Afrikas horn. Och, så klart, Norge. Breiviks mardrömslika avtryck kommer att finnas kvar länge, uttryckt i paranoia och desperationen: Hur ska vi hitta alla dessa ensamma galningar?
"

Det ska bli riktigt intressant att se hur UNT förklarar detta. Eller väljer de helt enkelt att plocka bort recensionen och låtsas som om det regnar och aldrig har hänt.

Se trailer för krönikespelet.

Inga kommentarer: