tisdag 28 februari 2012

Jag - en supertungviktare

Illustration: Nick Bachman

Drygt ett halvår med hemlagad mat börjar sätta sina spår. När jag i går kväll ställde mig på vågen upptäckte jag till min stora fasa att jag sedan i torsdags gått upp 2,5 kilo. Hur är det möjligt?

Visst har jag ätit gott och mycket under helgen, men 2 500 gram på sådan kort tid låter helt otroligt. Om jag fortsatt min boxningskarriär, som jag tack och lov avbröt redan i tonåren, hade jag i dag varit supertungviktare. Visserligen är jag lång (eller har expansiv fysik, som jag brukar uttrycka det), så min nuvarande vikt kan väl trots allt anses som någorlunda "normal". Problemet, som jag ser det, är att de tillkomna kilona lägger sig kring midjan och kroppen börjar se lite oproportionerlig ut. Typ.

Jag som tidigare alltid fnyst föraktfullt åt bantningstips och dietkost sitter nu och funderar över hur jag ska ändra mina kostvanor. Och jag som upplevt en sådan glädje över mitt återvunna intresse för matlagning. Aldrig får man vara riktigt nöjd.

Inga kommentarer: