söndag 26 februari 2012

Koriander och biblisk kaka

I dag tänker jag äta en snabb- och lättlagad favorit, kassler med ananas Utöver receptet lägger jag även till några skivor banan och lite salt och peppar. Passade på att leta efter andra rätter där ananas ingår och hittade detta recept som tycks vara helt i min smak. Eftersom jag aldrig har använt koriander, som ingår i rätten, vid matlagning så slog jag upp kryddväxten i den nyligen inköpta Stora matlexikonet

I boken fick jag bland annat veta att växten fått sitt latinska namn Coriandrum sativum från grekiskans koris, som betyder vägglus. Växtens blad luktar illa och de omogna frukterna stinker som en bärfis Det låter inte direkt som något jag vill krydda maten med, men det sägs att växten var uppskattad i Egypten redan för 3 500 år sedan.

Enligt Wikipedia trodde man i Kina att växten gav evigt liv och det antas att den manna som Gud lät falla från himlen för att mätta israeliterna i öknen var koriander, men det finns även andra teorier:

Hopen av löst folk som följde med blev alltmer lysten på mat, och även israeliterna började klaga igen: ”Om vi bara hade kött att äta! Minns ni fisken vi åt i Egypten, så mycket vi ville! Och gurkor och meloner, purjolök och rödlök och vitlök. Här får vi gå och sukta, här finns ju ingenting. Man ser inget annat än manna.” – Mannat liknade korianderfrö och glänste som harts. Folket gick runt och samlade upp det och malde det på handkvarn eller stötte det i mortel. Sedan kokade man det i gryta eller bakade bröd av det; det smakade som kakor bakade med olja. När daggen föll över lägret om natten föll också manna. (4 Moseboken 11:4-9)

 Israeliterna samlar manna som faller från himlen

Avslutningvis en liten övning för er som gillar att baka och som dessutom känner att ni har behov av att bättra på er bibelkunskap. Om ni letar upp nedanstående verser i bibeln så har ni receptet till en biblisk kaka Har ni ingen bibel i hyllan så går ni naturligtvis in på bibeln.se

6 st Jeremia 17:11
2 kaffekoppar 2 Moseboken 15:25
2 teskedar 2 Krönikeboken 9:9
2 matskedar 1 Samuelsboken 14:25
2 kaffekoppar Nahum 3:12
2 kaffekoppar 4 Moseboken 17:8
1 kaffekopp Domarboken 5:25
1 kaffekopp Domarboken 4:19
4 kaffekoppar 1 Kungaboken 4:22
2 teskedar Amos 4:5
1 nypa 3 Moseboken 2:13

Jag har lagt in receptet i kommentarsfältet för er som anser att ni inte behöver någon bibelkunskap, men gillar att baka. Resultatet av bakandet får ni själva ta ansvar för. Jag har inte testat receptet.

Läs även om mat i bibeln i artikeln Ät, drick och var glad!, Dagen 2010-12-30

1 kommentar:

Svarten sa...

Biblisk kaka

6 ägg
3 dl vatten
2 teskedar valfria kryddor
2 matskedar honung
3 dl fikon
3 dl mandlar
1,5 dl tjockmjölk (långmjölk)
1.5 dl mjölk
6 dl mjöl
2 teskedar syrat bröd (jäst)
1 nypa salt