onsdag 29 oktober 2008

Islam och musik: Muslims got the blues

För drygt en vecka sedan meddelade Sony att det dragit tillbaka ett dataspel för att en bakgrundssång i spelet innehöll ett par citat från koranen. De skulle redigera bort citaten eftersom de trodde att muslimer kunde bli upprörda över dess förekomst i sången. Jag har skrivit om det tidigare

Sången i spelet framförs av Toumani Diabate från Mali, en praktiserande muslim. Han säger själv i en artikel att i hans hemland är det vanligt att använda inspirerande citat i sånger. Hans skivbolag tillägger att Diabate alltid talar om gud före, under och efter sina konserter.

Det finns vitt skilda förhållningssätt till musik bland muslimer. Somliga anser att all musik är förbjuden, andra att det är helt OK. Yusuf Islam, som har studerat detta under 25 år, anser att det inte finns något i koranen eller hadither som stöder ett förbud av musik. Ordet musik förekommer överhuvudtaget inte i koranen. Läs gärna bloggposten 3 x musik och religion Anledningen till att jag tar upp detta igen är en bloggpost av imam Abd al Haqq Kielan med rubriken Duktiga Sony Eftersom han numera tagit bort möjligheten att kommentera på bloggen tar jag upp det här. Kielan anser att det var bra gjort av Sony, det tyder på respekt och hänsyn. "HÄNSYN är också en dygd som en del muslimplågare borde tillägna sig. Självklart tolkas Sonys åtgärd negativt av islamhatarna, som menar att Sony blivit rädda för muslimer och darrande och motvilligt dragit in spelen", skriver Kielan. Själv varken hatar jag muslimer eller plågar dem, men jag anser ändå att Sonys agerande var helt onödigt. Att det skulle ha något med respekt och hänsyn att göra tror jag inte för ett ögonblick, snarare girighet och chansen till extra publicitet inför lanseringen av spelet, som är deras största satsning i PlayStations historia. Kielans inlägg tycker jag präglas av prinsessan-på-ärten-mentalitet och en självpåtagen offerroll. Inlägget hade i alla fall det goda med sig att jag satt mig ner och klippte ihop videon nedan.



International museum of muslim cultures förekommer i videon.

Inga kommentarer: