tisdag 14 oktober 2008

Islam är ljuset

Den jollrande dockan Little mommy cuddle & coo som distribueras i USA av Fisher-Price har väckt starka känslor. Efter att dockan funnits ute på marknaden under flera månader upptäckte någon att den säger "Satan is king" och, kanske ännu värre, "Islam is the light".

Nu kräver upprörda föräldrar att företaget slutar sälja dockan. En mamma berättar för en tidning att hennes make slåss för sitt land i Afghanistan. "Hur skulle han känna sig när han kommer hem och hans dotter säger islam is the light", undrar hon.

Fisher-Price hävdar bestämt att det enda ord dockan säger är "mamma", övriga ljud är bara betydelselöst joller. De medger att ett ljud kan uppfattas som "night", "right", eller "light", men det är också allt. Protesterna har emellertid varit tillräckligt kraftfulla för att några butiker i de stora varuhuskedjorna Wal-Mart och Target har bestämt sig för att sluta sälja dockan.



Själv har jag lyssnat på flera videos och audio-filer och har oftast inte alls hört något som låter som det dockan påstås säga. På den här videon tycker jag det "bränner till" lite, men det beror förmodligen på att jag lyssnat med facit i handen, så att säga.

Några arbetskompisar fick lyssna på videon. Trots att de i förväg fick veta att dockan skulle säga något på engelska, och frasen spelas upp extra sakta ett par gånger, lyckades ingen av dem höra det dockan påstås uttala.

Ett lokalt tv-bolag i USA tog dockan till en audio-expert. Han spelade in dockans ljud och "tvättade" sedan inspelningen. Kolla in vad han tycker den säger och vad hemsidans besökare anser att Fisher-Price bör göra med den.

Naturligtvis finns det specialdesignade dockor för muslimska barn, konstigt vore det annars, det amerikanska Barbie-idealet går inte hem i alla delar av världen. Jag undrar just vad som skulle hända om den turkiska dockan Elif skulle säljas på Wal-Mart i USA. Elif kan nämligen stå på knä och be, om man klämmer på henne kommer det citat från koranen på arabiska. Hon kan även recitera på turkiska. Som tillbehör finns bland annat en laptop där barnen kan lära sig böneritualer och islamiska levnadsregler.

Den syriska dockan Fulla är med sin strikta klädsel förmodligen avsedd för något äldre leksugna flickor.

Medan jag ändå håller på så klämmer jag in en riktigt elegant liten muslimsk docka från Indonesien. Tanken slog mig som hastigast, att den skulle min dotter säkert uppskatta att få på sin födelsedag om drygt en vecka, hon är galen i dockor. Sedan erinrade jag mig att det var ett tag sedan hon slutade leka med dem. Nu fyller hon sjutton år och har redan klarat av ett par pojkvänner. Tänk så fort tiden går.

Inga kommentarer: