torsdag 9 oktober 2008

Pizza såldes för 2,6 miljoner dollar

Jag har tidigare skrivit om dyra pizzor i prisklassen 25-80 000 kronor. När jag i natt var ute på nätet och sökte efter fler exklusiva pizzor stötte jag på rubriken "Världens dyraste pizza, nu uppe i över 1 miljon dollar" och höll på att trilla av stolen. Hur hade jag kunnat missat det?

Det visade sig dock handla om försäljning av domännamnet pizza.com och slutpriset blev 2,6 miljoner dollar. Auktion skedde på nätet under en vecka i april i år. Den förre ägaren, Chris Clark, hade registrerat namnet redan 1994 i förhoppning om att komma i kontakt med någon inom pizzabranschen som kunde ge hans firma konsultuppdrag. Så blev det inte, men han fortsatte att betala 20 dollar per år för att äga domänen.

Chris Clark berättade för media att idén till försäljningen kom 2006 efter att vodka.com sålts för 3 miljoner dollar. När jag började rota i internetarkivet så hittade jag en sida från 22 december 1996 där den som var seriöst intresserad av att köp pizza.com uppmanades att kontakta Chris Clark. Något pris uppgavs inte. Men den 5 december 1998 fanns det en prislapp på domänen, 300 000 dollar.

Tydligen blev det ingen affär av, trots att erbjudandet att köpa eller hyra domänen fanns kvar till åtminstone april 2005 med texten
"Rimliga erbjudanden beaktas". Det rimliga erbjudandet kom alltså tre år senare.

I den nye ägarens regi ser pizza.com ut så här

1 kommentar:

nitza sa...

Vilken tur att det inte var en Pizza gjord av deg för den skulle i alla fall inte jag ha råd att käka upp,kanske skulle jag rama in den :)