söndag 12 oktober 2008

Konstnär Olof Hellström, Östra Ågatan 67

Igår eftermiddag var jag ute och käkade och drack ett par öl. På hemvägen tog jag en långsam promenad efter Fyrisån. När jag kom till Islandsbron svängde jag vänster och gick vidare på Östra Ågatan istället för att, som jag brukar göra, fortsätta på kullerstenarna vid Uppsalas gamla hamn. Den lilla avvikelsen från den vanliga promenadrutten skulle visa sig medföra en riklig belöning.

När jag passerade Östra Ågatan 67 stod den stora träporten öppen på vid gavel, vilket är mycket ovanligt. Naturligtvis kunde jag inte avstå från möjligheten att upptäcka ett nytt område i min närmiljö och gick in på gården. En äldre man som krattar löv noterar min ankomst men säger ingenting. Framför gårdshuset står några skulpturer och när jag går bakom huset upptäcker jag ännu fler skulpturer i olika material. Jag tar god tid på mig att betrakta dem.

På väg där ifrån hälsar jag på den krattande mannen som frågar mig om jag kan gissa hur många plastsäckar med löv han får ihop på gården. Han nickar mot ett tiotal stora säckar fyllda med löv och ännu ligger mycket kvar på marken. Jag avstår från att gissa och han säger att det brukar bli ett femtiotal. Vi växlar några ord om kompostering innan jag frågar honom om det är han som gjort skulpturerna. Jo, det var han som gjort dem.


Det visar sig att mannen med krattan är Olof Hellström, den konstnär som mer än någon annan bidraget med utsmyckningar av det offentliga rummet i Uppsala. Jag har tidigare uppmärksammat honom i bloggposterna Skulpturer i Uppsala och Klockstapeln vid Uppsala missionskyrka

Han bjuder in mig till sin ateljé i gårdshuset som är fyllt med målningar och skulpturer, samt en hel del böcker. Det är högt i tak och ljuset faller ner från fönster strax under taket. Under cirka en halvtimme berättar han om sin konst och svarar på alla mina frågor. Han visar flera av sina små modeller till vad som senare kom att bli stora skulpturer på allmänna platser i Uppsala och i flera andra städer. Något exakt svar på frågan hur många offentliga verk han bidragit med i Uppsala har han inte, men jag har läst någonstans att det rör sig om ett trettiotal. Om ni klickar här och skrollar ner lite, kan ni se bilder på flera av dem.

Innan jag tar i hand och tackar för pratstunden och besöket i ateljén köper jag boken om Olof Hellström, som han även signerar. Vid hemkomsten börjar jag genast läsa och eftertänksamt se på bilderna i boken om denna vitala och fortfarande produktive 85-åriga konstnärsgigant. Funderar på möjligheten att göra en bloggpost med en uppsalakarta där samtliga Olof Hellströms offentliga verk finns utmärkta, både de som finns inom- och utomhus. En dagstur med cykel och picknickkorg i vackert väder vore en utmärkt inkörsport till hans konstnärliga skapande.

Lena Köster om Olof Hellström:

Han är en kluven himlafarare i området mellan mörker och ljus,
mellan bärande rymd och svindlande fall.

Inga kommentarer: