tisdag 6 december 2011

Islamiska konstföremål



SVT Kobra besöker den nyöppnade utställningen för islamiska konstföremål på The Metropolitan Museum of Art i New York. Hela programmet, New York efter 9/11, finns tillgängligt på nätet till och med 19 januari 2012.

Under rådande förhållanden har jag egentligen inte tid med något blogginlägg, men en video och ett par länkar hinner jag slänga upp om jag hoppar över nattens viktigaste händelse - den närmast heliga svenska kafferasten. Se där vilka uppoffringar jag gör för er skull, kära besökare.

Den 1 november öppnades åter utställningen med islamisk konst på The Metropolitan Museum of Art i New York efter sju års renoveringsarbete. Utställningen med sina 1 200 föremål från 13 århundraden är en av de mest omfattande i världen. Efter att ni klickat er in på muséets hemsida via länken ovan föreslår jag att ni går vidare via länken Learn more about the new galleries. Där hittar ni videos och en del annat intressant. Den verkligt vetgirige gör en sökning på islamic+art och undersöker vad som gömmer sig bakom de 315 träffarna på muséets hemsida. Om ni glömmer plustecknet mellan islamic och art får ni 53 289 träffar. Jag fick i alla fall det.

6 kommentarer:

Habiba sa...

Vad intressant. Har sett en del sånt på museum i Europa men även i Mellanöstern...

Hoppas du haft ett bra nattskift Svarten :). Men får man fråga vad du jobbar med eller är det kanske för avslöjande? Eller har jag kanske missat när du berättat om det?

- sa...

Salam wa aleikom! Jag bloggar på engelska, kommer jag med på länklistan ändå?

Svarten sa...

Nej. Det ska i huvudsak vara på svenska.

Svarten sa...

Habiba

Jag är lite förtegen angående mitt arbete, men oftast tillbringar jag större delen av arbetspassen framför en dator.

LALEH sa...

Åh det här måste jag besöka nästa gång jag är i NY! Tack!

Habiba sa...

Svarten: Ok :)