onsdag 28 december 2011

Att vända andra kinden till



Clergymen clash at Bethlehem birthplace of Jesus Associated Press

Jag funderar allvarligt på att sluta blogga och istället bara lägga in en permanent länk till Don Christos värld, det är nämligen han som försett mig med idéer och material till inläggen de senaste dagarna.

Till och med smulorna han sopar ner från bordet och inte själv använder plockar jag upp och lägger ut på bloggen, som denna video där grekisk-ortodoxa och armeniska präster har svårt att komma överens. Sammandrabbningen ägde rum i Födelsekyrkan i Betlehem, en av de äldsta kyrkorna i världen som fortfarande är i bruk. Kyrkan uppfördes på 300-talet över den grotta som enligt traditionen påstås vara Jesu födelseplats.

Kanske dags att påminna prästerna om vad Jesus sade i Bergspredikan enligt Matteusevangeliet 5:39:

Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.



Ett reportage av Al Jazeera om Den heliga gravens kyrka, även kallad Uppståndelsekyrkan, i Jerusalem. Den är byggd över den plats som av många kristna anses vara Jesu grav. Nyckeln till kyrkan är enligt traditionen fortfarande i händerna på en muslimsk väktare, eftersom de kristna falangerna inte kan hålla sams sinsemellan.

5 kommentarer:

Saladin sa...

Ett måste för twitter :).

Unknown sa...

Visst är det ett underbart klipp, alla dessa vuxna ortodoxa män som slår varandra i huvudet med kvastar, haha!

Anonym sa...

Han är faktiskt min f.d krönikörkollega! *skryt*

Svarten sa...

savaism

Undrar vem som är mest stolt över det - du eller Christian :-)

Habiba sa...

Vad intressant om Heliga gravens kyrka, det visste jag inte..ska nog läsa mer om det sen.