måndag 12 december 2011

Jag är besatt


Jag har blivit besatt - av matlagning.

Under mitt första samboförhållande var det oftast jag som stod för matlagningen, åtminstone när det handlade om lite mer avancerade rätter. Jag älskade att testa nya recept och bjuda in vänner till middagar. Men visst lagade jag även enklare vardagsmat. Med min andra sambo blev det annorlunda. När jag klev in i förhållandet fanns det redan två barn på plats, 10 och 11 år. Deras favoritmat var stekt falukorv och makaroner. Ytterligare ett fåtal rätter var också acceptabla för dem, till exempel hamburgare och pannkaka. Min största triumf i det köket var när jag efter några år fick dem att äta riktig potatismos och de i fortsättningen vägrade äta den pulvermos de var uppväxta med.

Senare, under mina många år som singel, blev det i stort sett bara restaurangmat. Min aktivitet i köket bestod i huvudsak av att koka kaffe. Utom när min dotter var hos mig, då blev det spagetti och köttfärssås. På hennes begäran. När vi gick på kinarestaurang för att äta buffé koncentrerade hon sig helt på ris, kyckling och majskorn. Sedan några år är hon dock en liten gourmet. För några dagar sedan var hon i London och åt på Jamie Olivers restaurang. Den fick med beröm godkänt av henne.

Själv har jag, som sagt, under det senaste halvåret varit besatt av matlagning. Internet är en lättillgänglig guldgruva i jakten på inspirerande recept. Jag kan sitta i timmar vid datorn och leta efter nya maträtter som jag tror skulle passa min smak. Hittar jag något spännande vill jag testa det så fort som möjligt. Det händer att jag efter en natts arbete handlar på Willys, som öppnar 07.00 på vardagarna, och går hem och ställer mig vid spisen. I natt har jag snott ihop ett (någorlunda) eget recept på en gratäng som jag genast tänker laga till när jag kommer hem efter arbetspasset.

Förhoppningsvis anländer senaste utgåvan av Vår kokbok i dag, som jag beställde förra veckan, men det har jag berättat om tidigare Det ska bli intressant att se vilka förändringar som införts i boken i jämförelse med mitt nuvaranda exemplar som kom ut 1980. Då fanns inte den välsignade mikrovågsugnen i varje hem.

Avslutningsvis. Förutom glädjen över att jag själv lagar min mat finns det andra fördelar med det - jag spar massor av pengar

5 kommentarer:

Fazeela Selberg Zaib sa...

Haha lika "out there" som vanligt! Jag själv älskar att äta och att titta på när andra lagar mat :) Ok jag gillar också att laga mat, men bara när jag har lust. Masterchef Australia är en favorit, och särskilt finalisten Poh som nu har ett underbart program som heter Poh's Kitchen. You gotta love that! Finns på nätet :)

Svarten sa...

Oj, så roligt att höra av dig igen, Fazeela :-) Välkommen tillbaka till bloggosfären.

Jepp. Masterchef Australia är riktigt bra. Seriöst och lärorikt. Mitt hatobjekt är Hell's kitchen. Osmaklig vuxenmobbing. Poh's Kitchen hade jag inte ens hört talats om. Tack för det tipset. Det måste jag kolla upp.

Habiba sa...

Vad duktig du e Svarten! :) Internet har verkligen många bra recept. Själv är jag inte särskilt bra med matlagning (Fazeela är dock tvärtom), men man kanske skulle ta och inspireras av dig? :)

Sen måste jag hålla med om den där Hell's Kitchen..verkligen osmaklig.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Håller totalt med, Hell's Kitchen vägrar jag titta på. Säsong ett var helt OK men sen blev det för mycket. Ett annat tips är Marion från Masterchef Autralias andra säsong, hon har också eget program och bok med mer: Marion's Kitchen. Mycket nice, men Poh är min absoluta favorit!

Svarten sa...

Fazeela

Tittade lite på Poh's Kitchen, det verkar mycket intressant och Poh är så himla sympatisk.