torsdag 22 december 2011

Jul för nybörjare - Eriks första jul



Det här med julfirande är ingen lätt sak. Erik var Jehovas vittne, men lämnade församlingen och kom ut som homosexuell. Nu ska han fira sin allra första jul tillsammans med pojkvännen.

Läs mer om dokumentärfilmen som sänds på julaftonen i SVT1 13.05. Eller se den redan nu hos SVT Play Filmen finns tillgänglig på nätet till och med 18 januari 2012.

- - - - - - - - - - -

Min före detta fru lärde jag känna under mina många besök i Ghana. Hon kom till Sverige en smällkall vinterdag. Efter några månader tillsammans i min lilla tvåa flyttade vi in i en fyrarummare i samma fastighet. Detta skedde en varm sommardag i mitten av augusti. På kvällen gick jag till jobbet. Innan jag gick bar jag ner en stor låda från vindsutrymmet med gardiner, dukar och allt vad det nu var. Frugan skulle piffa upp vårt hem medan jag var på jobbet.

När jag gick hemåt på morgonen sken solen från en klarblå himmel, en riktigt varm och vacker sommardag var att vänta. Jag kliver in i vår nya lägenhet. Tror inte min ögon när jag ser mig omkring. Efter den först chocken börjar jag gapskratta. Min fru vaknar och undrar vad som står på.

På borden låg röda juldukar och på väggarna satt julbonader. Och tvärsom. Julgransglitter var snurrat runt gardinstängerna och ett par porslinstomtar stod ovanpå tv:n.

- Du har ju julpyntat hela lägenheten.
- Jaha, men jag tycker det ser fint ut.

Inga kommentarer: