onsdag 1 oktober 2008

Tecken från Allah

Jag hörde på tv-nyheterna i morse att en kvinna i Helsingborg ansåg sig ha fått en uppenbarelse, hon hade sett Allahs namn inuti kärnan i en mango. Det skulle vara intressant att höra hur nyhetsredaktionen resonerade när de bestämde sig för att prioritera den "sensationen" i en 5-minuterssändning mitt under muslimernas pågående glädjehögtid, Eid al-Fitr.

Om man går in på Tuben och söker på Allah name kan man se en hel drös med videoklipp där Allahs namn påstås dyka upp i de mest skiftande sammanhang; som moln, i havet, i ett spidelnät, i en kaka, på en fisk och så vidare. Nu när jag inser det fantastiska nyhetsvärdet i dessa "sensationer" ångrar jag att jag inte tipsade TV4 för länge sedan, det kanske till och med hade betalats ut en liten belöning till en alert "barfotajournalist".

Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi, säger till Metro:

- Det finns 14 erkända stilar som bildar ordet Allah. Med tanke på hur många mangokärnor det finns så är det inte konstigt att en av dem har ett mönster som kan tolkas till rätt bokstavskombination.

En kort video med några tidigare exempel på "uppenbarelser" Mina personliga favoriter är en tjur och en fågel

1 kommentar:

nitza sa...

Helt klart var fågeln bättre på att utala Allah´s namn men kon var int så dålig den heller