onsdag 22 oktober 2008

Om bloggprojektet Fyrar i Sverige

När jag för ett par veckor sedan skrev bloggposten Om fyrar på min pytt i panna-blogg så väcktes mitt intresse för svenska fyrar. I dag började jag ett projekt som jag hade tänkt döpa till Fyrar i Sverige. Upplägget var enkelt; en länk till Marinas.com och deras 106 bilder på svenska fyrar, samt någon länk där den aktuella fyren presenteras i text.

Men jag gav upp redan efter att ha spårat sexton länkar till de sex första fyrarna. Det skulle bli ett mycket tidsödande arbete som krävde både kunskap och entusiasm - jag hade för lite av båda delar. Det var vid den sjunde svenska fyren, den som Marinas.com kallar Braatvigen, jag insåg min begränsning. Den här typen av projekt ska skötas av kunniga entusiaster som medlemmarna i Svenska fyrsällskapet och Pater Nosters vänner

Jag fick i alla fall en idé om vad jag ska göra under semestern nästa sommar när jag läste om boken Utposter - svenska fyrplatser med logi av Pippi Engstedt.

Inga kommentarer: