fredag 20 november 2009

Slavfortet i Cape Coast, Ghana


Rasismens historia by svarten

Tidigare i dag tittade jag in på bloggen Tonårsmorsa och läste inlägget Min kloka vän säger kloka saker i TV Det handlade om ett av Utbildningsradions (UR) program om slaveriets historia. I det
här programmet besöks slavfortet som Svenska afrikakompaniet i mitten av 1600-talet anlade i Cape Coast, Ghana.

Jag har besökt fortet ett antal gånger. Jag behöver numera bara tänka på de mörka, fuktiga fängelsehålor där slavarna låstes in för att känna en obehaglig rysning gå genom kroppen.

Trots allt blev jag glad över att se just det här programmet, för mitt uppe i allt elände dyker två välbekanta personer upp, Vivi och Aron. Första gången de besökte Ghana reste jag med dem och vi besökte också tillsammans slavfortet i Cape Coast. Om jag minns rätt så hade Aron ännu inte lärt sig gå och bars omkring på ryggen av Vivi. Härligt att se hur han växt upp till en klok ung grabb.

2 kommentarer:

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Ja, fast det är svårt att förvänta sig så mycket annat med så kloka föräldrar! :-)

Ser att du hittade klippet på Dailymotion, ska "sno" det där också så jag kan lägga upp det! Tänk vad världen är liten!

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Aha! Det var ju ditt klipp! :-D