måndag 16 november 2009

Sofi Hellborg band: Government lies



Sofi Hellborg band spelar Government lies.

När jag skrev förra inlägget, om Mory Kante och hans internationella hit med Yeke Yeke, kom jag att tänka på den svenska saxofonisten, kompositören och sångerskan Sofi Hellborg. Under åren 1985-1991 spelade hon med Mory Kante och medverkade på hans album 10 Kola Nuts och Akwaba Beach, som innehöll Yeke Yeke. Jag hade förmånen att få se henne spela tillsammans med Mory Kante i Stockholm.

Sofi Hellborg började satsa seriöst på musiken redan under tiden på musikskolan åren 1979-81, så med lite god vilja kan hon nu fira 30-årsjubileum. Efter skolan drog hon med en kompis i väg till Kamerun och spelade under fem månader med både traditionella och moderna musiker. Hon hamnade 1983 i London hos Orchestra Jazira som gav ut albumet Nomadic Activities, där en av hennes kompositioner finns med. Jag har Jaziras maxisingel Sakabo från 1984 i min skivhylla.

Sitt första egna album, Travel & See, gav hon ut 1993 och började turnéra med sitt eget band. Ett par år senare kom albumet Hey Now som 1998 följdes av Time will tell.

Efter 16 år utomlands flyttade Sofi 1999 hem till Sverige. Hennes fjärde album Go open gavs ut 2001. Fem år senare kom To give is
to get
där även den skånske rapparen Timbuktu medverkar. En recensent skrev att "den första hornstöten och den mjuka men obevekliga trumman i Wouldn't that be fun är allt jag någonsin önskar mig av afrofunken. Den har groovet, den har rytmen och
min kropp kan inte sitta eller stå still. Jag måste dansa."

Hennes blandning av afro, funk och jazz får mig att tänka på storheter som Fela Kuti och Manu Dibango, även om hon själv
sätter sin högst personliga prägel på musiken hon skapar.

Lyssna på inspelningar med Sofi Hellborg band

Inga kommentarer: