lördag 7 november 2009

Terry Allen: Smokin the Dummy



Amatörvideo med Terry Allen sjungandes Gimme a ride to heaven boy från albumet Bloddlines (1983) Text / Lyrics

Jag har omkring 2000 vinyl LP:n i skivhyllan och en massa CD:n, så det finns att välja på när musiksuget sätter in. Att lyfta fram någon enstaka favorit är naturligtvis omöjligt, alla skivorna är bra, det är därför jag köpt dem.

Igår fick jag en släng av countryfeber och började med att söka efter favoriter på Tuben. Efter ett tag bubblade namnet Terry Allen upp i bakskallen, vars LP Smokin the Dummy från 1980 är en av mina absoluta favoriter i countrygenren. Nja, country å country, den spretar åt lite olika håll, men countrykänslan finns närvarande hela tiden på något sätt.

Jag trodde jag skulle hitta en mängd bra videos med Terry Allen på Tuben, men icke. Denna fantastiska artist, kompositör och sångskrivare, samt konstnär, tycks vara en angelägenhet för endast en mindre krets. Inte en enda professionellt framställd video lyckades jag hitta.

På en annan sajt fann jag dock ett fynd som gjorde mig riktigt glad, ett närmare två timmars radioprogram från 1981 innehållande en lång intervju med Allen och massor av musik från hans tre första album; Juarez (1975), Lubbock (on everything) (1979) och Smokin the Dummy (1980). Som en första introduktion till denna stora, och lite uppmärksammade artist, lägger jag ut sju sånger från Smokin the Dummy vilka jag redigerade ut från programmet.



Om ni vill läsa mer om Terry Allen är det inte mycket man hittar på nätet, ingen hemsida, blogg eller MySpace. Ni får, tills vidare, nöja er med en ganska innehållslös länk till Wikipedia

Inga kommentarer: