onsdag 25 november 2009

Dolt budskap


I slutet av den fem sekunder långa ljudfilen med den jollrande babyn kommer ett talat budskap på engelska. Förra året upptäcktes budskapet i en talande docka och i år återfanns det i ett spel från Nintendo som ansågs lämpligt för alla åldrar.

Det här dolda budskapet har upprört många amerikaner och uppmärksammats av tv- och radiokanaler, i tidningar och på webbsidor. Flera varuhus i världens största varuhuskedja, Wal-Mart, slutade att sälja dockan efter upptäckten av det dolda budskapet.
Nu undrar jag:

Vilket är budskapet?

Lyssna noga och kom väldigt gärna med ett förslag i en kommentar. Jag återkommer inom några dagar med ett uppföljande inlägg.

11 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Är det samma som förra året vill jag minnas att budskapet var "God is the light". Men det låter mer som "God in the night" eller "Guardon the knight" eller nått.

Svarten sa...

Hej, Pierre. Kul att "se" dig igen.

Konstigt. Nu när jag läst dina förslag och lyssnar igen tycker jag faktiskt du har rätt - med alla tre. Det finns ett fint ord för sånt inom psykologin, men eftersom jag är en enkel man så vill jag inte snobba med sånt.

(Äh. Faktum är att jag för tillfället glömt bort :-)

pinglan sa...

Innan jag läste kommentarerna hörde jag inget annat än joller... Man hör helt enkelt det man vill höra!

Svarten sa...

Pinglan

Om det bara vore inbillning, tror du verkligen

att media skulle sätta sin trovärdighet på spel genom att återge budskapet?

att Wal-Marts varuhus slutar sälja produkten trots att de förlorar pengar?

att alla människor som tydligt hör samma budskap har fel?

Unknown sa...

Med risk för att låta dum men, var skall jag lyssna någonstans? Saknar en länk eller inbäddad ljudfil...

mammamarie sa...

Jag förstår inte heller var man ska lyssna??!

Svarten sa...

Bouhamza & MM

Eftersom filen tycks vara osynliga för en del - eller driver ni med mig? - så lägger jag ut videon med svaret redan i dag.

Svarten sa...

...eller kan det vara så att filspelaren inte är synlig i vissa webbläsare?

Anonym sa...

Sellam Alejkum!

Jag undrar bara varför dessa amerikaner upprörs så mycket över att man pratar gott om Islam via babyn??Inegen har förnedrat andra folkslag eller annat religion på det viset...Däremot tycker jag att det är konstigt att samma människor inte blir upprörda över att deras media..program filmer föreställer araber som dåliga och våldsamma??

Saladin sa...

Jag vet inte om det är jag som hör fel men när jag lyssnar på filen så hör jag en röst säga:

Absolute Banana is the best blog ever, all the other blogs are wuss blogs. Always remember this, whomever you are.

Är det bara jag.........?

Svarten sa...

Bananen

Du är alltid lika blygsam :-)