torsdag 5 november 2009

Sveriges och brödrafolkens väl


Ibland hamnar vi i märkliga och relativt oviktiga diskussioner på jobbet. Det kan handla om vad som helst; vilken känd person som sagt vad och när eller vilken artist som haft en hit med en sång ett specifikt år. Ofta leder det till att vi, efter att ha käftat ett tag och idiotförklarat varandra, rusar i väg till varsin dator för att googla fram ett svar som visar att de andra har fel.

Nattens korta, men intensiva diskussion, handlade om vilken svensk regent som hade valspråket Sveriges väl. Jag kände väl igen det, men kunde inte placera det hos någon regent. Som halvnorsk var jag däremot bergis på att Oscar II under unionstiden med Norge hade Brödrafolkens väl som sitt valspråk. När en arbetskompis hävdade att Oscar II hade Sveriges väl som sitt motto, så protesterade jag naturligtvis högljutt. Jag var helt övertygad om att jag hade rätt.

Självklart sprang vi efter ett tag iväg till datorerna för att söka den definitiva sanningen. Det visade sig att vi båda hade fel - och rätt. Den svensk-norska unionen varade 1814–1905 och Oscar II regerade 1872-1907. Under unionstiden hade han Brödrafolkens väl som valspråk, men ändrade det 1905 till Sveriges väl.

Så var det med det. Det finns säkert någon lärdom att dra av detta, men just nu kommer jag inte på vad det skulle vara. Möjligtvis något i stil med att visa ödmjukhet och lyssna på andras åsikter även när du är absolut säker på att du har rätt och de andra har fel.

Bilaga: Svenska regenters valspråk Karl XIII:s (1809-1818) valspråk är min favorit. Vilket är ditt?

2 kommentarer:

Svarten sa...

Men det är svårt att vara ödmjuk när vet att man har rätt :-)

nitza sa...

Du han först din nöt, jag som inte trodde du skulle kunna stava till ordet ödmjuk ens :)