tisdag 24 november 2009

Pentagon, Hollywood och spelbranschen



I ett nyöppnat spelcenter i Philadelphia, USA, används världens dyraste dataspel som lockbete för att rekrytera ungdomar till den amerikanska armén. Ett reportage från tv-kanalen Al Jazeera.

För 4-5 år sedan ägnade jag en del tid åt att leta upp information om dataspelsbranschen och deras samarbete med krigsmakten och underrättelsetjänsten i USA. Intresset väcktes efter att jag läst
The war room i nätupplagan av Wired september 2004. I artikeln berättas om det av US Army finansierade Institute for Creative Technologies som administreras av University of Southern California. Institutet grundades 1999 och fick ett flerårigt uppdrag med uppgiften att besvara frågan:

What would happen if leading technologists in artificial intelligence, graphics, and immersion joined forces with the creative talents of Hollywood and the game industry?

I september 2004 började den första gruppen bestående av soldater från armén, flottan och flyget sin träning vid institutet. Att militären använder sig av dataspel och annan elektronisk utrustning för att utbilda sina soldater är inte särskilt uppseendeväckande. Betydligt tveksammare blir det när krigsdataspel används som ett verktyg för att värva unga rekryter till krigsmakten.

Ett av världens populäraste multiplayer-spel på internet är America's army som i början av året hade över åtta miljoner registrerade användare. Spelet har genom åren blivit rikligt prisbelönat av dataspelspressen och omnämndes 2008 av Guinness World Records som världens mest nerladdade krigsspel.

Första versionen av spelet gavs ut för PC och släpptes 4 juli 2002, på USA:s nationaldag. Det distribuerades gratis genom arméns rekryteringskontor. Sedan dess har ytterligare 26 versioner kommit, alla kan laddas ner och spelas gratis på nätet.

America's army finansieras av amerikanska försvarsdepartementet. I artikeln Video game veterans and the new American politics (17 november 2009) uppges armén ha meddelat amerikanska kongressen att spelet är det mest effektiva sättet att etablera kontakt med ungdomar.

Förra året genomförde Massachusetts Institute of Technology en undersökning som visade att 30 procent av amerikanerna i åldern 16 till 24 hade en mer positiv inställning till armén tack vare spelet. Det var till och med så att spelet hade större inflytande än arméns alla andra metoder för marknadsförning tillsammans.

Enligt Wikipedia ska man, om man orkar leta, på spelets officiella supportsida i avdelningen för vanligt förekommande frågor få besked om varför även spelare utanför USA tillåts använda spelet. Svaret är entydigt:

We want the whole world to know how great the U.S. Army is.

Läs mer hos Wikipedia som har mängder med intressanta länkar.

Se även ett tidigare inlägg om Kuma War Deras spel kan laddas
ner gratis och ger en egen version av verkliga krigshändelser.

Inga kommentarer: