torsdag 30 juni 2011

Telias kundtjänst (4)

När jag kom hem från jobbet i morse hade Telia, som planerat, slagit om den analoga telefonin till bredband. Medan jag sov under dagen kom ett bekräftelsebrev i brevlådan med kundnummer, identifikationskod, kontrollkod och två pin-koder med anknytning till aktivering av "Videobutiken". Om någon av dessa koder även ska användas för att få i gång bredbandstelefonin framgår inte. Jag testade att knappa in några av koderna efter uppmaning från den automatiserade rösten i telefonluren. Men det fungerade inte. Kan det vara så att jag behöver ytterligare någon kod?

Eftersom jag nu varken har analog- eller bredbandstelefoni blir det problem att komma i kontakt med Telias kundtjänst och support. Visserligen kan jag använda min mobiltelefon, men jag är inte helt säker på att Telias 020-nummer (där mottagaren betalar samtalet) fungerar för mobiltelefoner. En del företag med 020-nummer har nämligen valt bort samtal från mobiler.

Jag sov till 17.00 i dag. Efter matlagning och middag blev det inte mycket tid över innan jag måste gå till jobbet igen. Jag får försöka ta mig an detta under helgen då jag är utvilad. Jag bävar.

Under googlandet för att hitta information om Telias 020-nummer, och samtal dit från mobiltelefon, hittade jag denna prislista för Telia Premiumsupport, "en betalsupport på telefon för privatpersoner och det lilla företaget":

Här har vi samlat våra bästa experter för att hjälpa dig med allt som har med it, telefoni, internet och elektronik att göra. Samtalet kostar 19 kr/min, max 299 kr/ärende.
Vi som inte har råd att betala 19 kronor per minut för att få Telias tjänster att fungera får snällt ställa oss i deras "soppkö" och vänta omkring två timmar med telefonluren mot örat innan vi kommer fram till supporten.

Redigerat 2011-07-02 09.57:

Koderna i brevet, som jag nämner i inlägget, hade inget med telefonin att göra. Brevet med telefonikoden kom inte förrän i går (fredag).

Tydligen var det också som Telia skrev tidigare; kommunikationen mellan min utrustning och deras servrar når inte fram fullt ut. Det får jag ta mig an i morgon. I dag har jag varken tid eller lust.

Redigerat 2011-07-02 10.39:

Jaha. Nu har TV:n slutat fungera.

Redigerat 2011-07-02 01.12:

Jag blir vansinnig! Testade trots allt att aktivera bredbandstelefonin. Följde instruktionerna och knappade in mitt telefonnummer inklusive 018. Knappade in den pin-kod jag fick med bekräftelsebrevet i går och får beskedet att antingen är telefonnumret fel eller pin-koden. Testar igen. Samma resultat.

Och som sagt, ingen bild på TV:n.

Redigerat 2011-07-03 09.20:

Ringer upp Telia FiberLAN support, som jag blivit uppmanad av kundservice att göra, för att få i gång bredbandstelefonin. För att kunna hjälpa mig uppmanar den automatiserade rösten mig att knappa in mitt B-nummer. Jag har mängder med papper från Telia liggande här med koder och nummer, men vad f-n är ett B-nummer?


Klicka nedan vid "etiketter" för att läsa tidigare inlägg.

3 kommentarer:

Bahlool sa...

kanske du inte har den här tjejen på din blogglista
http://www.nattstad.se/S0s0Lici0us

smr sa...

Ja du Svarten, det märks ju att Telia kämpar som attans för att behålla dig som kund.. Förutsatt att du har pengar att slösa. :)

Som svar på frågan: Nej. Tyvärr, inte riktigt än. Men såsmåningom förhoppningsvis.

Lisa Arvidsson sa...

Hej igen!

Det går bra att ringa 020-numret till vår support för FiberLAN även från en mobiltelefon.
Vill du så når du oss även via chatt, jag skriver länken dit som min hemsida.

Premiumsupporten är främst en form av datorsupport. Tanken är alltså att de ska kunna hjälpa till där vår vanliga support inte kan. Det vill säga om till exempel din dator eller andra enheter i ditt egna hemmanätverk krånglar.
Tjänster som du (eller din fastighetsägare) köper av Telia behöver du absolut inte betala dubbelt för att få hjälp med.

Du kan också svara på mitt mail sen om du vill, så hjälper jag dig gärna med telefonin. Såvida du inte sover långt inpå kvällen, men blir det till 17 idag igen så går det bra : )

/Lisa Arvidsson
Telia Kundservice