söndag 17 juni 2012

Fars Dag i USA



Istället för Fars Dag: The Collins Kids i ett amerikanskt ranch party. Se The Collins Kids story

I dag firar man tydligen Fars Dag i USA. Eftersom det här är en blogg som rör sig fritt mellan länder och kulturer hade jag tänkt uppmärksamma det med en liten musikalisk truddelutt, precis som jag gjorde när vi firade Mors Dag i Sverige Då var det sannerligen inget problem att hitta sånger som lovsjunger alla dessa fantastiska mödrar, men att hitta sånger som lovprisar pappor var inte någon lätt match. När jag hittade någon video om en underbar och fantastisk fader så handlade det alltid om Gud Fader själv. Jag hade tänkt mig en något mer jordnära och köttslig far, men det flesta sångerna var, typ, Don't sell daddy any more whisky och Drinkarflickans död, hon som frös ihjäl i en snödriva, precis som sin mor, när hon tvingades ut för att köpa brännvin till pappan och hans supkompisar.

Så jag skippar det där med Fars Dag och önskar istället alla islänningar en trevlig nationaldag och hoppas att de, i motsats till oss svenskar, vet hur den skall firas.

Inga kommentarer: