onsdag 20 juni 2012

Imponerande ljusspel



Jag kollade in några avancerade ljusspel i natt. Det började med att jag ännu en gång tog mig ett titt på ljusspelet på Rådhuset i Östersund under 2010 års vinterfestival. Imponerande. Sedan hittade jag videos från firandet av Förenade Arabemiratens nationaldag i december förra året. Ljusspelet visades på Shejk Zayeds stora moské i huvudstaden Abu Dhabi. Det kunde ha blivit hur häftigt som helst om något lagt upp en video med hela showen filmad med en kamera på stativ. Att försöka kolla på en 15 minuters video gjord med svajig och flaxande kamera gjorde mig sjösjuk efter en kort stund. Men här en kort snutt där kameran åtminstone är helt stilla.

Slutligen tittade jag på videon ovan. Ljusspelet visades förra året två gånger om dagen under sex veckor i oktober/november på riksdagshuset i Bern, Schweiz. Mycket vackert.

Inga kommentarer: