söndag 10 juni 2012

Shelina Zahra Janmohamed: Love in a headscarf



Shelina Zahra Janmohamed intervjuas av Sky News om sin bok Love in a headscarf

"Vid 13-års ålder visste jag att jag var ämnad att gifta mig med John Travolta. En dag skulle han stå utanför min dörr i norra London, bli vansinngt kär och be mig att gifta mig med honom. Han skulle konvertera till islam och bli en hängiven muslim."

Så fantiserar den kärlekslystna huvudpersonen i Shelina Zahra Janmohameds roman Love in a headscarf som kom ut 2009. Den har översatts till flera språk och tydligen är nu även en arabisk utgåva på gång. Jag har (ännu) inte läst boken, så någon recension blir det inte, men ni kan själva läsa ett längre utdrag ur den.

Shelina är utbildad vid universitetet i Oxford och medverkar som kolumnist i The Guardian och den muslimska tidskriften Emel Besök hennes blogg

Det vore himla kul om något förlag kunde ge ut den på svenska. Hallå! Någon där?

2 kommentarer:

Fatimah Ayyad sa...

Åh vad den verkar bra! Ett sommarprojekt vore att försöka få mitt bibliotek att köpa den!
Och jag fick mitt livs chock när jag såg min lillasyster i din länklista - cybervärlden tar över familjelivet!

Svarten sa...

Fatimah

Hoppas chocken inte var alltför obehaglig :-)